Di bulan yang mulia ini, kita diwajibkan berpuasa.
๐ Firman Allah
ููุง ุฃููููููุง ุงูููุฐูููู ุขู
ููููุง ููุชูุจู ุนูููููููู
ู ุงูุตููููุงู
ู ููู
ูุง ููุชูุจู ุนูููู ุงูููุฐูููู ู
ูู ููุจูููููู
ู ููุนููููููู
ู ุชูุชููููููู ๏ดฟูกูจูฃ๏ดพ ุงูุจูุฑุฉ
Maksudnya
Wahai orang-orang yang beriman! Diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan ke atas orang-orang sebelum kamu supaya kamu bertaqwa.
Surah al Baqarah ayat 183
AMALAN AMALAN SUNAT DI BULAN RAMADHAN
Selain daripada bersedekah dan membaca AlQuran, Kita juga disunatkan menghidupkan malam Ramadhan dengan mendirikan Solat Tarawih.
ู
ููู ููุงู
ู ุฑูู
ูุถูุงูู ุฅููู
ูุงููุง ููุงุญูุชูุณูุงุจูุง ุบูููุฑู ูููู ู
ูุง ุชูููุฏููู
ู ู
ููู ุฐูููุจููู - ุฑูุงู ุงูุจุฎุงุฑู ู ู
ุณูู
Maksudnya
Barangsiapa yang melaksanakan solat malam pada bulan Ramadhan kerana iman dan mengharapkan balasan pahala, maka dia akan diampunkan dosa-dosanya yang telah lalu
HR : Bukhari (37) dan Muslim (759)
Tarawih dalam bahasa arab bermaksud REHAT iaitu solat yang dilakukan dalam keadaan santai, tidak terkejar kejar dan tidak terlalu laju.
Dinamakan Tarawih kerana Nabi memanjangkan solat dan berehat setelah dua kali salam.
Solat Tarawih hukumnya SUNAT.
Saidatina Aisyah meriwayatkan
Pada suatu malam Nabi solat di masjid lalu beberapa orang bermakmum kepada Baginda. Kemudian malam berikutnya Nabi solat dan makmum bertambah banyak. Mereka pun berkumpul pada malam ketiga atau keempat namun Nabi tidak keluar. Pagi harinya, Rasulullah bersabda:
ููุฏู ุฑูุฃูููุชู ุงูููุฐูู ุตูููุนูุชูู
ู ููููู
ู ููู
ูููุนูููู ู
ููู ุงููุฎูุฑููุฌู ุฅูููููููู
ู ุฅููููุง ุฃููููู ุฎูุดููุชู ุฃููู ุชูููุฑูุถู ุนูููููููู
ู ููุงูู ููุฐููููู ููู ุฑูู
ูุถูุงูู ุฑูุงู ุงูุจุฎุงุฑู
Aku telah melihat perbuatan kalian. Tidak ada yang menghalangiku untuk keluar solat bersama kalian kecuali Aku takut jika itu difardhukan atas kalian
HR : Bukhari (3/10) dan Sahih Muslim (2/177) dari โAisyah
Namun yang menjadi isu pada setiap bulan Ramadhan ialah bilangan rakaat solat Tarawih samada ianya dilakukan
- Lapan rakaat atau
- Dua puluh rakaat.
๐๐ SOLAT TARAWIH
๐๐ LAPAN RAKAAT
๐ Hadith dari Aisyah
ู ูุง ููุงูู ููุฒููุฏู ููู ุฑูู ูุถูุงูู ููููุง ููู ุบูููุฑููู ุนูููู ุฅูุญูุฏูู ุนูุดูุฑูุฉู ุฑูููุนูุฉู ููู ุฑูุงูุฉ ูู ุณูู ููุตููููู ุซูู ูุงูู ุฑูููุนูุงุชู ุซูู ูู ูููุชูุฑู - ุฑูุงู ุงูุจุฎุงุฑู ู ู ุณูู
Pada bulan Ramadhan, Nabi tidak pernah melebihkan dari 11 rakaat begitu juga pada bulan lainnya. Dan pada riwayat Muslim Nabi solat lapan rakaat kemudian ia witir tiga rakaat.
HR : Bukhari (3/59) dan Muslim (2/166) dari Aisyah
๐๐ SOLAT TARAWIH DUA
๐๐ PULUH RAKAAT
Dari as Sahib bin Yazid
ูุงููุง ูููู
ูู ุนูู ุนูุฏ ุนู
ุฑ ูู ุดูุฑ ุฑู
ุถุงู ุจุนุดุฑูู ุฑูุนุฉ ูุฅู ูุงููุง ูููุฑุกูู ุจุงูู
ุฆูู ู
ู ุงููุฑุขู
Maksudnya
Mereka melaksanakan Qiyamul lail di masa Umar di bulan Ramadhan sebanyak 20 rakaโat. Ketika itu mereka membaca 200 ayat Al Qurโan.โ
HR : Ali bin Al Jaโd dalam musnadnya, 1/413)
Hadits di atas juga memiliki jalur yang sama dikeluarkan oleh Imam Al Baihaqi dalam Sunan Al Kubro (2/496).
Riwayat di atas dikuatkan lagi dengan
- Riwayat Abdur Rozaq dalam Mushonnafnya (4/260)
- Riwayat Ibnu Abi Syaibah dalam Mushonnafnya (2/163).
Sungguhpun demikian, hadith ini boleh dijadikan sebagai sumber dalam pengambilan hukum berdasarkan kepada hujjah hujjah dibawah ini
๐๐ HUJJAH PERTAMA
๐
Masalah Solat Tarawih termasuk jumlah rakaatnya bukanlah masalah ijtihadiyah dan bukan pula masalah yang bersumber dari pendapat seseorang
๐๐ HUJJAH KEDUA
๐
Ijma` para sahabat Nabi.
Ketika Ubay bin Ka`ab mengimamkan solat Tarawih sebanyak dua puluh rakaat, tidak ada seorang Sahabatpun yang membantah atau menganggapnya berlawanan dengan sunnah Nabi.
Ini menunjukkan bahawa mereka bersetuju dengan apa yang dilakukan oleh Ubay bin Ka`ab.
๐๐ Catatan ๐ ๐
Solat Tarawih ini diibaratkan seperti mengutip mutiara maka tiada had bilangan dalam mengerjakannya.
Berbeza dengan ibadah fardhu, ianya terikat dengan apa yang telah ditentukan oleh Syarak dan tidak boleh ditokok tambah.
Dalam hal ini tidak timbul isu bid'ah atau mengada adakan dalam urusan agama.
Tidak semestinya dua puluh rakaat itu dilakukan sekaligus di Surau ataupun di masjid.
- Menjaga tumaโninah dan kekusyukan serta
- keikhlasan kita dalam melaksanakannya adalah satu keutamaan di sisi Allah.
ูุงููู ุฃุนูู
๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐
Rujukan
๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐
Rujukan
Sila klik pada pautan berkenaan
๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐
Tiada ulasan:
Catat Ulasan